Praca, nauka, odpoczynek online w trakcie pandemii. Przez konieczność częstszego przebywania ze sobą w jednej przestrzeni - łatwo to  wszystko ze sobą pomylić. Również noszenie maseczek nie sprzyja dotlenieniu. Okazuje się, że w tak ekstremalnych okolicznościach możemy korzystać z nieuświadamianych sobie na co dzień aktywów, takich jak oddychanie. To właśnie praca z oddechem jest kluczem do pracy ze stresem, skupieniem, wyczerpaniem. Praktykowanie technik oddechu pozwala pozbyć się nawet 80% proc. toksyn z organizmu. Tymczasem według badań przeciętny człowiek wykorzystuje 20 – 30% objętości płuc.

Poniżej przedstawiamy kilka popularnych ćwiczeń oddechowych, pomocnych w sytuacji stresu, rozkojarzenia, poczucia utraty sił witalnych. Dzieciom prawdopodobnie trudno będzie się skupić i zachęcić je do samoobserwacji podczas oddychania - warto jednak spróbować! Przy wykonywaniu ćwiczeń przez dzieci, zasygnalizujmy, by nie wykonywały wdechów zbyt gwałtownie.

 

 

Ćwiczenie 1

To ćwiczenie najlepiej wykonywać rano na pobudzenie organizmu, lub kiedy potrzebujesz się skupić.

- Weź 4 oddechy połączone przez nos, tak aby między wdechem a wydechem nie było przerwy,

- Piąty oddech wydłuż do przynajmniej 10 sek.

Ćwiczenie powtarzamy 4 razy,

Zaobserwuj swoje odczucia po tym ćwiczeniu.

Ćwiczenie 2

Masz przed sobą zadanie wymagające skupienia umysłu? Wypróbuj to ćwiczenie:

- Siadamy w wygodnej pozycji np. na krześle. Plecy proste. Prawą rękę kładziemy na brzuchu, a lewą powyżej brzucha w dolnej partii żeber,

- Zamykamy oczy i bierzemy wdech nosem,

- Wypełniamy powietrzem dolne partie płuc, tak poczuć pod ręką jak unosi się brzuch,

- Resztę powietrza kierujemy do nosa i gardła,

- Przy wydechu zmieniamy kolejność, kierujemy powietrze z nosa do środkowej części płuc i z dolnej.

Ćwiczenie wykonujemy przez co najmniej 5 minut, bez żadnych przerw.

 

Ćwiczenie 3

Kolejne ćwiczenie to tzw. „oddech ognia” – ze względu na jego właściwości oczyszczające wykonujemy je w sytuacji nagromadzenia stresu,

- Przyjmij komfortową pozycję np. siadzie skrzyżnym lub siedząc na piętach. Oprzyj zewnętrzne części dłoni o kolana,

- Zrób wdech a podczas wydechu przyciśnij pępek do kręgosłupa. W pewnym momencie poczujesz, że wdech robi się automatycznie. Postaraj się wytrwać w tym ćwiczeniu przynajmniej minutę.

Korzyści jakie osiągniesz z tego ćwiczenia to: oczyszczenie krwi i wątroby, uspokojenie umysłu, zwiększenie zawartości tlenu we krwi.

Ćwiczenie 4

To ćwiczenie spodoba się pewnie szczególnie dzieciom – będziemy wyglądać w czasie jego wykonywania dosyć zabawnie. Ta technika  również wspomaga relaksację i uwolnienie się od stresu, a dodatkowo pobudza mięśnie twarzy, oczu i jamy ustnej dając poczucie ożywienia.

- Siedzimy na piętach, tak by kolana tworzyły literę V. Ręce opieramy na nadgarstkach przed kolanami,

- Wzrok kierujemy prosto przed siebie,

- Przez szeroko otwarte usta robimy wydech na głosce „Aaaa”, pozwalając językowi swobodnie opadać na brodę.

Podczas tego ćwiczenia rozluźniasz ciało, pobudzasz do pracy mięśnie oczu, twarzy oraz narządy jamy ustnej. Ćwiczenia pozwala szybko pozbyć się stresu.

 

 

 

Źródła:

1) „Inteligencja oddechu”, Michał Godlewski

2)  https://zwierciadlo.pl/psychologia/cwiczenia-oddechowe-na-koncentracje-20-oddechow-oczyszczajacych

3)  https://www.wysokieobcasy.pl/Instytut/7,163395,23951306,proste-praktyki-oddechowe-na-rano-wieczor-i-dowolny-moment.html


 

MyVinci School & Preschool
Lokalizacja

Czerska 14
00-732 Warszawa, Polska

(+48) 533-334-541
(+48) 533-334-542
sekretariat@myvinci.edu.pl

Jesteśmy niepubliczną szkołą podstawową widniejącą w ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem 127 SPN.

Przydatne linki:

Kalendarz wydarzeń szkolnych
E-Dziennik
Kontakt

Akredytacja:

MyVinci School jest oficjalnie zarejestrowaną placówką Cambridge International School.